«غمنومه فریدون» به روز شده‌ی «شهر قصه» است/ بازگشت به ادبیات کوچه

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم نمایشی و موسیقایی «غمنومه فریدون» در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این نشست حسین علیزاده آهنگساز، صبا علیزاده طراح صدا، پیمان قدیمی نویسنده و کارگردان، حبیب رضایی مشاور هنری و صابر ابر بازیگر(نقش فریدون) حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حسین علیزاده گفت: پیمان قدیمی با من قرار گذاشت که از موسیقی هایم برای اثر «غمنومه فریدون» به صورت انتخابی قطعه هایی را برگزیند. وقتی متن را خواندم پیشنهاد دادم که خودم موسیقی اش را می سازم. غمونومه فریدون باعث شد که خانواده ای هنری تشکیل دهیم بدون آنکه با هم ازدواج کرده باشیم.

او ادامه داد: اشتراک های ما آنقدر زیاد شده است که الان هم وقتی یکدیگر را می بینیم دیالوگ های غمنومه فریدون را رد و بدل می کنیم. زیاد می شنویم که در ایران کار گروهی کردن سخت است ولی غمنومه فریدون نشان داد که می توان کار گروهی کرد و تا آخر با هم دوست بود. خیلی ها می گویند که از ابتدا برای چنین کاری باید قرارداد بست ولی ما براساس پیوند دلهایمان با هم کار کردیم و براساس احساس و عاطفه.

علیزاده با اشاره به «شهر قصه» اثر بیژن مفید گفت: وقتی اتفاق خوبی در تئاتر و موسیقی می افتد چرا نباید ادامه پیدا کند. ما انقطاعی تاریخی داریم که هر اثری هنری با همان هنرمند تمام می شود و این حیف است. در واقع آثاری مانند «شهر قصه» که روایتشان با زبان عامیانه است، فراموش شده اند ولی ما در غمنومه آن را به روز کردیم.

پیمان قدیمی نویسنده و کارگردان «غمنومه فریدون» درباره شکل گیری این اثر گفت: دلیل شکل گیری غمنومه فریدون حرکت من به سمت ادبیات کوچه بود. کارهایی مانند تلاش های شاملو در کتاب های کوچه، پریا، قصه ی دختران ننه دریا و حسین قلی مردی که لب نداشت. یا متل های صادق هدایت. این ها مجموعه هایی بود که در محاق قرار گرفته اند. غمنومه بازگشتی است به ادبیات محاوره. نکته دیگر بلایی است که در نظام آموزشی برسر ادبیات فارسی آمده و به صورت ثقیل تدریس می شود. صلاحدید گروه بر این بود که ابتدا نسخه شنیداری منتشر شود و در آینده به سمت اجراهای صحنه ای برویم.

در بخش دیگری از این نشست حسین علیزاده با گرامیداشت یاد و خاطره  مرتضی احمدی گفت: مرتضی احمدی همیشه در میان ما هست. موسیقی محاوره ای با اشعار فاخر زیاد کار می شود. اگر کس دیگری الان جای من در اینجا نشسته بود شاید با ادبیاتی دیگر سخن می گفت. زبان برخی از سریال ها را به زور ادبی می کنند و متاسفانه تماشاگر هم خوب با آن ارتباط برقرار نمی کند. هر کارکتر تاریخی و قهرمانی در فیلم های ما کاملا رسمی سخن می گوید.

او ادامه داد: زبان متداول در میان مردم زیبایی ها و ضرب المثل ها و متل های بسیاری دارد که احساس های بسیار زیبایی در این زبان جاری است. اگر کسی بخواهد به کسی ابراز احساسات کند حتما با زبان محاوره و راحت این کار را می کند مگر در مواردی که فرد بخواهد از اثری هنری استفاده کند و برای مثال فکر می کند که باید با اثری هنری این کار را بکند و مثلا با بیتی از حافظ این کار را می کند.

علیزاده تاکید کرد: در این کار موسیقی کاملا هنری و جدی است و زبان محاوره ای است. به نظرم نتیجه آن هم بسیار خوب بوده است. در موسیقی پاپ زیاد این اتفاق می افتد اما موسیقی های پاپ ماندگار نیست.  الان اپراهای زیادی درباره خیام و مولوی ساخته شده که در نوع خودش خیلی خوب است و کارهایی هنری و ارزشمند محسوب می شوند. ولی من وقتی عروسکی را می بینم که با زبان جدی سخن می گوید من زبان آن عروسک را باور نمی کنم. زبان حافظ و مولوی و خیام با حرکات یک عروسک سنخیت ندارد. شاعران و ترانه سرایان ما می توانند ترانه هایی بگویند که به درد موسیقی جدی هم بخورد اما زبانش محاوره باشد.

علیزاده تاکید کرد: از آغاز بامداد امروز این آلبوم در اختیار همه قرار می گیرد اما تعدادی به صورت محدود و در تیراژ ۲ هزار عدد و به صورت محدود ارائه شده است. در این کار سه خواننده تک خوان داریم. پوریا اخواص و علیرضا برنجیان داریوش کاظمی که سعی کرده ایم خوانندگان را از تهران انتخاب نکنم و طی جلسه های مختلف یک خواننده از کرمانشاه و آقای کاظمی را از استان گرگان انتخاب کردم. زمانی که این کار ضبط می شد گاهی من نبودم اما سایه به سایه صبا علیزاده کنار من بوده است. از تمام کسانی که در آواز جمعی شرکت کردند تشکر می کنم. ما به خواننده تک خوان زن در این اثر نیاز نداشتیم. امیدواریم فضا به گونه ای باشد که همه در خواندن آزاد باشند.

صابر ابر یکی از بازیگران «غمنومه فریدون» گفت: ویژگی این متن تاثیر خوبی است که بر من دارد. جای خالی کسانی که امروز اینجا نیستند را باید گرامی بداریم. نام مرتضی احمدی را یادآوری می کنم و می گویم که چه سهم بزرگی در این پروژه دارد.  خانم ژاله علو قرار بود کنار ما باشند اما متاسفانه شرایط خوبی ندارند که امروز کنار ما باشند. تمام بچه ها دور هم جمع شده اند تا اثری را با نظارت حسین علیزاده به وجود بیاورند که در آن شان مخاطب حفظ شود.

او ادامه داد: ما باید سطح مخاطب را بالا ببریم و شان مخاطب را حفظ کنیم. اگر علیزاده کم کار می کند و با وسواس کار می کند دلیلش این است که می خواهد گوش های مردم خوب تربیت شوند. همه ما سعی کرده ایم نقش خودمان را خوب ایفا کنیم.

در انتهای این نشست، فروش اثر غمنومه فریدون آغاز شد و علاقه مندان بسیاری برای تهیه این اثر به گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران آمده بودند.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *