چرا "جشن دلتنگی" در گیشه موفق نبود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، صد و بیست‌ و سومین برنامه “سینما روایت” که چهارمین قسمت از فصل جدید این برنامه نیز بود به نقد و بررسی فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» با حضور علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده اختصاص پیدا کرد. محمدامین نوروزی منتقد سینما در این نشست با اشاره به فضای طراحی‌شده در قصه این فیلم که حاصل روایت چهار قصه متفاوت کنار یکدیگر است، گفت: به‌نظرم این نوع از روایت قصه خالی از جسارت است و بهتر بود که فیلمساز قصه خود را بر مبنای یک یا دو نفر از این شخصیت‌ها مثل کاراکتر محسن کیایی و دختر والیبالیستی که به او علاقمند شده پیش می‌برد تا مانع از پراکنده‌گویی در روایت قصه اثر می‌شد و نمای کامل‌تری از شخصیت‌ها به مخاطب ارائه می‌شد.

وی افزود: تصوری که من نسبت به قصه اثر پیش از دیدن آن در جشنواره فجر سال گذشته داشتم این بود که قصه آن در ارتباط با همان جوان جنجالی اینستاگرام است که تصاویری از خودش را همراه با دختران مختلف منتشر کرده بود. شخصیت‌هایی که طی این سال‌ها از طریق فضای مجازی مثل اینستاگرام به شهرت رسیده‌اند، از جمله سوژه‌هایی هستند که سینمای ما تاکنون به‌سراغ آن‌ها نرفته در حالی این افراد کاراکتر خاص خود را دارند و این فیلم می‌توانست فرصتی برای ارائه جزئیاتی بیشتر از جهان و طرز فکر این افراد باشد.

علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده “جشن دلتنگی” با تأ‌کید بر این موضوع که این فیلم حاصل دغدغه شخصی است، گفت: زمانی که پوریا آذربایجانی فیلمنامه این اثر را برای من آوردند، من سوژه آن را دوست داشتم. ما در ابتدا به‌سراغ این رفتیم که بتوانیم از وام و یا مشارکت نهادهایی مثل فارابی برویم ولی هیچ‌کدام پای کار نیامدند و این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شد. من بسیاری از این چهره‌های اینستاگرامی از جمله همان جوان جنجالی اینستاگرامی را که در این نشست به آن اشاره شد نمی‌شناسم ولی در زمان اکران این فیلم بسیاری گفتند که این فیلم قصه اوست در حالی که این‌گونه نبود و ساخت این فیلم حاصل یک دغدغه شخصی در ارتباط با فضای مجازی بود.

قائم‌مقامی خاطرنشان کرد: ما ادعایی نداریم که اثر بسیار خوبی ساختیم اما این اثر اپیزودیک، تجربه جدیدی بود که چهار قشر از جامعه ایران را به‌تصویر بکشد که درگیر فضای مجازی هستند و این دغدغه شخصی من و پوریا آذربایجانی بود که به‌سراغ ساخت چنین فیلمی رفتیم.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به دلایل عدم موفقیت «جشن دلتنگی» در اکران عمومی گفت: اکران این فیلم از دو هفته قبل آغاز ماه رمضان و همزمان با برخی از فیلم‌های پرفروش شروع شد که این بر فروش فیلم تأثیر داشت. علاوه بر آن، کم‌لطفی‌هایی نیز در زمان اکران برای اختصاص سئانس در سینماها نسبت به این فیلم صورت گرفت که توضیح دادن کامل ماجرا در این زمینه دیگر فایده‌ای ندارد.

وی افزود: در این فیلم گروه بسیار خوبی چه در زمینه فنی و چه در زمینه بازیگری دور هم جمع شده بودند که فکر می‌کنم عواملی که در این فیلم کار کردند در مجموع ۱۳ سیمرغ داشتند! از علیرضا زرین‌دست، مهرداد میرکیانی و بقیه… اما حتماً من اشتباهاتی داشتم که این فیلم فروش کمی داشت. واقعاً سخت است که بخش خصوصی بخواهد بدون حمایت دولتی، وام و بدون اسپانسر و صرفاً از جیب خودش بخواهد به‌اصطلاح فیلم فرهنگی بسازد. زمانی که فیلمنامه این اثر را به فارابی ارائه کردم، بعد از چند ماه گفتند که “مشارکت می‌کنیم”، بعد گفتند “خودمان وام می‌دهیم” و بعد هم گفتند “۲۰۰ میلیون وام را از طریق صندوق اعتباری هنر و با قید گذاشتن سند می‌دهیم” که در آخر آن را هم ندادند!

قائم‌مقامی در این بخش از نشست با گلایه از نبود پوریا آذربایجانی کارگردان «جشن دلتنگی» در مرحله اکران این اثر گفت: پوریا آذربایجانی که این روزها در خارج از کشور هستند، چه در زمان اکران فیلم و چه حالا که فیلم قرار است از چند روز دیگر وارد شبکه نمایش خانگی شود، کنار اثرشان نبودند، در حالی که تهیه‌کننده و کارگردان حکم پدر و مادر فیلم را دارند و نبود آن‌ها کنار اثر بدون شک به آن لطمه می‌زند. من در زمان اکران «جشن دلتنگی»، کارگردان‌هایی را می‌دیدم که برای گرفتن سئانس‌های بیشتر مدام به دفاتر پخش فیلم خودشان می‌رفتند؛ این در حالی است که من از فردای اتمام جشنواره فیلم فجر سال گذشته تا به امروز از ایشان خبری ندارم و اصلاً نمی‌دانم در حال حاضر کدام کشور هستند!

قائم‌مقامی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اساساً پرداختن به چنین سوژه‌های فرهنگی از وظایف بنیاد فارابی است، اظهار کرد: حمایت از ساخت این قبیل فیلم‌های فرهنگی به‌عهده فارابی است. فارابی فقط از تعداد محدودی از سینماگران حمایت می‌کند که آن‌ها حتماً خاص هستند!

انتهای پیام/*

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *