نشست خبری "تیغ و ترمه"|پوراحمد: فیلم بی‌هویت نساخته‌ام/ قائم‌مقامی: «تیغ و ترمه» با پول رانت و باند ساخته نشده است

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری فیلم «تیغ و ترمه» با حضور کیومرث پوراحمد، علی قائم‌مقامی، عوامل فیلم و بازیگران در دومین روز از جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کیومرث پوراحمد صحبت کرد و در مورد آخرین اثر خود گفت: نمی‌دانم تاکنون چند فیلم ساخته‌ام، شاید بیش از ۵۰ فیلم باشد اما هر بار که می‌خواهم فیلم بسازم، به‌اندازه ساخت اولین فیلم خود، استرس دارم و نگران هستم. شب‌های تصویربرداری بسیار سخت و پراسترس است اما باید بگویم که در این فیلم، هر جا که احساس می‌کردم به بن‌بست رسیده‌ام، یک دلگرمی داشتم و آن هم علیرضا زرین‌دست بود. او در تمام تصویربرداری‌ها بهترین پیشنهاد را می‌داد و از این نظر، سهم زیادی در این فیلم داشت. باید بگویم که صحنه‌های خوب و ناب این فیلم، ماحصل هوش و زحمات علیرضا زرین‌دست بود.

پژمان بازغی در مورد حضور خود در این فیلم گفت: خوشحالم که یکی از بی‌نظیرترین همکاری‌هایم را کنار یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان سینمای ایران داشتم.

دیبا زاهدی، بازیگر نقش اول این فیلم در مورد تجربه کارکردن با کیومرث پوراحمد گفت: ایشان کارگردان دوران کودکی من است و حس نوستالژی نسبت به کارهای ایشان دارم، از همین منظر، کارکردن با ایشان برایم تجربه فوق‌العاده‌ای بود.

رضا یزدانی، خواننده مشهور که تیتراژ این فیلم را خوانده است، در مورد همکاری با کیومرث پوراحمد گفت: من خوشبختانه با بسیاری از کارگردان‌های بزرگ سینمای ایران کار کردم و برایشان تیتراژ خواندم اما باید بگویم که در کارنامه کاری‌ام کیومرث پوراحمد را کم داشتم که توانستم با ایشان کار کنم.

در بخش دیگری از این نشست، کیومرث پوراحمد در پاسخ به سؤالی مبنی بر شخصیت‌های منفعل در این فیلم و حذف ناگهانی پژمان بازغی در روند فیلم گفت: این فیلم در فیلم‌نامه خود پایان دیگری داشت و در پایان، دو سکانس دیگر نیز فیلم‌برداری کرده بودیم. در یکی از این سکانس‌ها امیر را می‌دیدیم که می‌آید و از ترمه خداحافظی می‌کند. ازآن‌جاکه این سکانس‌ها بنا به نظر خودمان حذف شد، امیر هم به‌صورت ناگهانی حذف شد. البته باید بعد از جشنواره یک فکر اساسی راجع به این دو سکانس بکنیم.

او در مورد اقتباس از یک رمان برای نوشتن فیلم‌نامه آن گفت: عمدتاً ماهی یک‌بار به یک کتاب‌فروشی می‌روم و کتاب می‌خرم، در این بین، توجه زیادی به رمان‌های ایرانی و جوانان ایرانی دارم. یکی از همین رمان‌ها، کتاب «کی از فلک پیاده می‌شوم» بود که توسط نشر چشمه منتشر شده بود. فیلم‌نامه این فیلم، عیناً مانند همین رمان است که البته یک تفاوت بزرگ دارد. در رمان، آن دختر هیچ واکنی نسبت به خیانت‌ها نداشت اما با خود گفتم که شخصیت فیلم من هیچ‌گاه نمی‌تواند چنین باشد، اما باید واکنش نشان بدهد و حرف بزند.

پوراحمد در پاسخ به سؤالی مبنی بر بی‌هویت بودن این فیلم گفت: این فیلم بی‌هویت نیست. وسواس من برای ساخت این فیلم به‌اندازه وسواسم برای ساخت فیلم‌های قبلی‌ام بود. دقت کنید که فیلم‌نامه این فیلم سینمایی به‌مدت یک سال زیر نگارش بود. در فیلم‌هایم، همیشه به‌دنبال سینمای باهویت و ایرانی بودم. اگر به تاریخ سینمای من نگاه کنید می‌بینید که شخصیت‌هایی را خلق کرده‌ام که بسیار باهویت بوده‌اند. داستان‌های مجید، سرنخ و… از  جمله همین‌ها است. حال این که گفته می‌شود، فیلم «تیغ و ترمه» بی‌هویت است، احتمالاً به این دلیل است که من عیب و ایرادی در این چند سال پیدا کرده‌ام.

کارگردان فیلم داستان‌های مجید در مورد تغییر ایده سینمایی خود از «اتوبوس شب» به «تیغ و ترمه» گفت: به‌نظر خودم، هیچ تغییری نداشته‌ام. در ابتدای ساخت به من مجوز ندادند و گفتند که “مگر می‌شود یک مادر این‌قدر بد باشد؟”، هم‌چنین به من گفتند که “تو اسطوره مادری یعنی بی‌بی را خلق کرده‌ای چگونه می‌توانی چنین مادری را بسازی؟‌”، در مورد نقش مادر باید بگویم که خانم اسکندری بسیار فوق‌العاده آن را بازی کرد. بسیاری از خانم‌ها چنین نقشی را قبول نمی‌کردند اما ایشان آن را پذیرفت و به‌بهترین نحو اجرا کرد.

پژمان بازغی در پاسخ به سؤالی مبنی بر بی‌هویت بودن نقش خود گفت: به‌نظرم، نقش امیر اصلاً بی‌هویت نیست بلکه او دارد جهان یک جوان را تصویر می‌کند و یک بخش‌هایی از زندگی پدر و مادر ترمه را به‌تصویر می‌کشد. اتفاقاتی که پیرامون امیر رخ می‌دهد دقیقاً همان اتفاقاتی است که روزگاری برای پدر و مادر ترمه رخ داده است. باید بگویم که این فیلم، یکی از بی‌نظیرترین کارهای آقای پوراحمد است.

علی قائم‌مقامی در انتهای این نشست خبری و در پاسخ به سؤالی مبنی بر هزینه ساخت این فیلم گفت: تمام هزینه‌های ساخت این فیلم در ۲ میلیارد تومان تمام شد. البته هزینه ساخت آن از جیب شخصی خود من و آقای پوراحمد بود. ۶۰ درصد از این رقم را من دادم، ۳۰ درصد را آقای پوراحمد داد و ۱۰ درصد مابقی را یکی از دوستان آقای پوراحمد که دوست داشت در سینما سرمایه‌گذاری کند، پرداخت نمود. این فیلم نه با پول رانت ساخته شده است و نه باندبازی دارد.

انتهای پیام/*

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *