علیزاده: موسیقی سرگرمی بیش از حد حمایت می شود / تلاش برای گسترش مفهوم فیلارمونیک

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری انجمن فیلارمونیک ایران(دوستداران موسیقی) صبح امروز یکشنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۹۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست شریف لطفی، حسین علیزاده، بتول قنبری مهر و شهراد میرزایی از اعضای هیات امنای انجمن فیلارمونیک ایران حضور داشتند.

همه ارکسترها را برای حضور درانجمن دعوت می کنیم

شریف لطفی گفت: شاید مردم ما با واژه فیلارمونیک چندان آشنا نباشند. فیلارمونیک یک عملکرد جهانی دارد و شناختی جهانی روی این واژه وجود دارد. ما نخواستیم در این شناخت جهانی دست ببریم و سعی می کنیم این واژه را به همان ترتیبی که در جهان وجود دارد، در ایران به کار ببریم.

وی ادامه داد: کارکرد فیلارمونی ها تنها به اجراهای صحنه ای خلاصه نمی شود. فیلارمونی ها مراکز آموزشی دارند و با کمک های مردمی اداره می شود و اتکای دولتی ندارد. این انجمن می تواند کلاس های موسیقی و انتشارات موسیقی داشته باشد.

لطفی تاکید کرد: در اساسنامه انجمن فیلارمونیک ایران این نکات پیش بینی شده است.

شریف لطفی گفت: کاری که ما می کنیم، چیز تازه ای نیست. ما هم در ایران پیش از انقلاب انجمن فیلارمونیک داشتیم اما پس از انقلاب این انجمن نتوانست پایدار بماند. انجمن فیلارمونیک فعلی پایگاه کاملا محکم و مستحکمی دارد. این انجمن اتفاقی یک باره و منحصر به فرد نیست. در جهانی زندگی می کنیم که همه اتفاق های دنیا در داخل همین گوشی تلفن همراه است. ما می توانیم عملکردهای درست و نادرستِ انجمن های فیلارمونیک در دنیا را بررسی کنیم و بهترین راه را برای خودمان انتخاب کنیم.

او با اشاره به وجود ارکسترهایی با عنوان فیلارمونیک در عرصه موسیقی ایران گفت: پیش از انقلاب ارکستر فیلارمونیک را تشکیل دادیم و کنسرت های متعددی را اجرا کردیم. ما در مقام حذف یا رویارویی منفی با اجتماعاتی که با عنوان فیلارمونیک فعالیت می کنند، قرار نمی گیریم. ما می توانیم ادعا کنیم که انجمن فیلارمونی تشکیل شده و ثبت شده است. این انجمن پایگاهی است برای جذب این ارکسترها تا با تشکلی منسجم تر کار کنند. همه اینها می توانند زیر چتر انجمن قرار بگیرند.

سربازان پیشقدم موسیقی هستیم / مشکلات زیاد است اما ناامید نمی شویم

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده سرشنای موسیقی ایران گفت: انجمن فیلارمونیک سنتی در جهان است. موسیقی پدیده ای است که در دل مردم و جامعه شکل می گیرد. موزیسین ها ایده هایشان را از جامعه و مردم می گیرند. پس طبیعی است که مردم حامیان موسیقی باشند.

او ادامه داد: در سیستم های دولتی سیاست ها به طور مختلفی تعریف می شود. در کشورهای پیشرفته سیاست ها مشخص است. ارگان های دولتی در کشورهای پیشرفته جوری شکل گرفته اند که ضد هنر کار نمی کنند. مدیران هنری را به گونه ای انتخاب می کنند که با هنر آشنا باشند و حتی تحصیلات عالی در عرصه موسیقی داشته باشند.

علیزاده گفت: وقتی بحث اختصاص بودجه می شود، موسیقی هنری است که اختصاص بودجه برایش بسیار مهم است. در کشورهایی که موسیقی و هنر ابزار تبلیغات شوند، انتظاراتی از هنر خواهند داشت که باعث تنزل موسیقی و هنر می شوند.

او ادامه داد: در کشور ما تبلیغات دست دولت است و کسانی که موسیقی واقعی و هنری را درک می کنند، صدایشان به جایی نمی رسد. در نتیجه به غلط اینگونه القا می شود که مردم فقط موسیقی های سطحی را می پسندند.

علیزاده تاکید کرد: مباحث سیاسی در همه جا هست. ما هم در کشوری سیاست زده زندگی می کنیم. به همین دلیل زمانی از موسیقی حمایت می شود که در راستای سیاست قرار گیرد. وقتی به موسیقی فاخر می گویند، منظورشان این است که این موسیقی در مدح چیزی یا شخص خاصی باشد.

این آهنگساز گفت: در کشورهای پیشرفته دولت وقتی مالیات می گیرد، موظف به حمایت از هنرهای مردمی است. اما وقتی جریانی کاملا دولتی باشد، مقداری به سیاست نزدیک می شود. در کشورهای پیشرفته این ماجرا را درک کرده اند و به همین دلیل انجمن های فیلارمونیک را تشکیل داده اند که هنر واقعیِ به دور از سیاست را حمایت و حفظ کنند. وقتی بخش خصوصی می خواهد از موسیقی حمایت کند، باید دارای درک لازم باشد. ترجمه واژه فیلارمونیک به مفهوم کسانی است که علاقه مند به موسیقی هستند.

علیزاده تاکید کرد: کشور ما و موسیقی ما تشنه این حمایت مردمی است. البته طی این چهل سال این حمایت شده است. ما رادیو تلویزیونی نداریم که درباره موسیقی صحبت شود تا مردم بفهمند موسیقی خوب و بد کجاست.

او ادامه داد: ما در همه رشته های هنری جنبه های سرگرمی داریم و در عین حال جنبه های هنری هم داریم. موسیقی جنبه های هنری دارد و برایش دانشگاه های بسیاری تشکیل شده است. اما در این وقتی کسی فارغ التحصیل موسیقی می شود، مدرکش به دردش نمی خورد.

علیزاده تاکید کرد: انجمن فیلارمونیک از تمام موسیقی های ایران حمایت می کند؛ چه موسیقی های ایرانی و چه موسیقی های کلاسیک و چه موسیقی های نواحی. این انجمن از هر موسیقی که ارزش های هنری داشته باشد حمایت می کند. ما به اندازه کافی و حتی بیش از اندازه، موسیقی سرگرمی داریم که از این نوع موسیقی هم حمایت های زیادی می شود.

این آهنگساز گفت: انجمن فیلارمونیک سنتی جهانی است و براساس تجربه هایی برای ارتقای هنر و حفظ هنر و البته ارتقای فرهنگ مردم درباره هنر تشکیل شده است.

او تاکید کرد: مشکلات زیادی وجود دارد اما این مشکلات دلیل بر این نمی شود که تلاش نکنیم. در چند دهه گذشته تلاش کرده ایم و به نتایجی رسیده ایم. وقتی مردم آگاه پشت جریانی قرار می گیرند، حمایت هایشان بسیار تاثیرگذار است. از ترس اینکه نکند نشود، نمیشه کنار کشید و کاری نکرد. در ایران نمی شود پیش بینیِ فردا را هم کرد. ما چند نفری که اینجا نشسته ایم، کاری را آغاز کرده ایم و می خواهیم نیروی بزرگی شویم که مردم کنارمان باشند.

علیزاده گفت: در ایران همیشه عده ای خیلی فقیر و عده دیگری خیلی ثروتمند می شوند. در سال های گذشته اختلاف طبقاتی بسیار زیاد شده است. چیزی که چاشنی تمام عملکرد ماست، امید است. باید برنامه ریزی کرد و تلاش کرد تا این کار را پیش برد. هیچ کدام از ما نمی توانیم تضمینی برای به سرانجام رساندن این کار بدهیم. تا زمانی که

او ادامه داد: دولت نمی گذارد جریانی مستقل باشد. در عین حال خودِ جریان ها هم می خواهند حمایت دولتی داشته باشند. ما فقط می خواهیم ممانعت دولتی نداشته باشیم. اینها در ظاهر شبیه به شعار است.
ما چهل سال تحت فشار بوده ایم، اما هنوز هم با امید و تلاش به کارمان ادامه می دهیم. چیزی که همه کشورهای موفق دنیا را نجات داده، امید و تلاش بوده است. ما فقط ایراد می گیریم. ایده ما این است که اگر هر کسی فقط کار خودش را درست انجام دهد، همه چیز خوب می شود.

علیزاده گفت: دولت در بسیاری مسائل مقصر است، اما خود ما هم نباید نقشمان را فراموش کنیم. راه های دشوار به راحتی به دست نمی آیند. یک بار شکست و اگر صد بار هم شکست بخورد، باز هم باید تلاش کرد. کشوری که این همه پتانسیل دارد و از نظر جغرافیا خودش یک دنیا دارد؛ در چنین کشوری فقط به یک برنامه ریزی درست نیاز هست.

او ادامه داد: ما می توانیم به راحتی ناامید شویم و بگوییم نمی گذارند. مگر می شود نگذارند. هر جایی باید سرباز داشته باشد. ما هم سربازان این کار هستیم و سرمان را بالا می گیریم و می خواهیم که فدای این کار شویم.

بتول قنبری مهر گفت: وقتی نوجوان بودم و در هنرستان تحصیل می کردیم، وسایل ارتباط جمعی نبود، اما بارها و بارها به کنسرت هایی می رفتیم که انجمن فیلارمونیک آنها را برگزار می کرد. من از هنرمندان جوان و گروه هایی که به شکل فصلی کار می کنند و مشکل حمایتی دارند، دعوت می کنم که زیر چتر حمایتیِ انجمن فیلارمونیک بیایند.

آموزش، پژوهش و اجرا حوزه های فعالیت انجمن فیلارمونیک است

شهرداد میرزایی گفت: انجمن نخستین اجرای صحنه ای اش را دوازدهم اردیبهشت به صحنه می رود. این اجرا در قالب یک کوارتت خواهد بود که همه سازها در این ترکیب ایرانی هستند.

او ادامه داد: انجمن فعالیت صنفی ندارد و انجمن فرهنگی است. فعالیت های انجمن در سه حوزه آموزش، پژوهش و اجرا تدوین شده است. در حوزه آموزش کارمان را شروع کرده ایم. در حوزه اجرا برنامه هایی داریم. طرحی برای یک ارکستر فیلارمونیک ایرانی تهیه شده که چهل نفر نوازنده خواهد داشت. برای این کار صحبت هایی با بنیاد رودکی شده است. این اولین ارکستری خواهد بود که تمام سازهایش، ایرانی خواهند بود.

میرزایی گفت: در حال حاضر حمایت ها در قالب حق عضویت جذب می شود. ارکستر فیلارمونیک برلین شصت هزار عضو دارد و با گرفتن حق عضویت هایش به حیاتش ادامه می دهد.

او ادامه داد: ما تلاش داریم که از اسپانسرهای دیگر هم کمک بگیریم. فرایند ثبت انجمن چهار سال طول کشید. در کل تصورمان این است که در بخش عمومی و بخش خصوصی اقبال به انجمن فیلارمونیک وجود دارد.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *